Ugrás a fő tartalomra

Kréta e-napló rendszer bevezetése

A krétáról:

Örömmel hallottam, hogy egységesedik az oktatásnak az adminisztrációja a tanárok, diákok és adminisztrátorok részéről is. Egy rendszer mind felett. Ez a KRÉTA! Bízom benne hogy a felsorolt sok lehetőség idővel kiforrja magát, és egységesen lehet egy programmal végigtanítani, vagy végigtanulni az iskolás éveket.

Egy jó kis cikk leírja a rögös utat, ahogy a Kréta kiemelkedett a többi program közül. Akit érdekel olvassa el:)

Ami mellette szól (kis felsorolás a cikkből):

  • Vezethető benne az órákkal kapcsolatos adminisztráció és a gyerekek hiányzásai, jegyei.
  • Utóbbiakhoz a szülők is hozzáférhetnek egy online felületen.
  • Kezeli a tanárok teljes munkaidő-elszámolását.
  • Tartalmaz egy hitelesített iktató- és iratkezelő rendszert is: ugyanaz a Poszeidon nevű rendszer épül be modulként, amelyet maga a minisztérium is használ. Ebben a hivatalos iratokat automatikusan lehet hitelesíteni, iktatni, tárolni, nem kell ezeket kinyomtatni.
  • Automatikusan követi a jogszabályváltozásokat.
  • A rendszer értesítéseket küld, a tanároknak például a helyettesítésekről, a bukásra álló diákokról, a diákoknak meg ha mondjuk elmarad egy óra.
  • Diákigazolvány is rendelhető a rendszeren keresztül.
  • Mindezt a KLIK szerint modern kezelőfelületen lehet intézni.
  • Jár hozzá online oktatóprogram, hogy mindenki megtanulhassa a kezelését.
  • És ingyenes, mert a szoftver örökös licence az Emberi Erőforrások Minisztériumáé, és az üzemeltetést is központilag végzik (a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató szerverein). Az iskoláknak csak szólniuk kell, hogy használnák a rendszert, és néhány napon belül kapnak online hozzáférést.

Főbb moduljai:

  • Adminisztrációs modul
  • Elektronikus napló modul
  • Elektronikus ellenőrző könyv modul
  • dokumentumkészítő rendszer
  • iktatórendszer
  • fenntartói modul
  • pénzügyi modul

A KRÉTA rendszer integráltan kapcsolódik:

  • a Nemzeti Egységes Kártyarendszerhez (NEK)
  • a Köznevelés Informatikai Rendszeréhez (KIR)
Részletes leírást a projekt honlapján lehet beszerezni!


A valóságban:

Az e-napló valóságban fényévekkel megelőzi a közoktatást. Maga a napló moduljának működése veti fel számomra a legtöbb kérdést, mikor nagyon keveset költ az állam az oktatásra. OECD tagországai közül 33. helyen állunk a 39-ből, ha oktatásra fordított összegeket nézzük. (Sok esetben nincs pénz elromlott Wi-Fi, vagy switch megvásárlására.)

Ezért, jó ha a következő kérdéseket meg tudjuk válaszolni:

  • Milyen gyors az internetünk, tapasztalunk-e jelenleg fennakadásokat miatta?
  • Van-e megfelelő tartalék ezeknek az eszközöknek az év közbeni karbantartására?
  • Jelenleg a testület használja-e a papír alapú naplókat óra szinten, vagy csak a nap végén könyvelik be a felegyzéseikből a jegyeket?
  • Tanárok használnák-e saját telefonjaikat, táblagépüket a napló vezetésére?
  • Van-e a tanároknak otthon megfelelő internetük?
  • Tanáriban van-e elég gép a naplók kitöltéséhez?
  • A kollégák elég tapasztaltak-e hasonló eszközök kezelésében, kell-e oktatásban részt venniük?
Ezekről a kérdésekről a bevezetést megelőzően mindenképpen konzultálnék az iskola informatikusával. Majd egy közös fórumon megvitatnám a tanárokkal is az ötletet. Tegyék fel kérdéseiket, kapjanak rá kielégítő választ.

Elég időt kell hagyni a képzésre, felmerülő kérdések megválaszolására. Különben az új rendszer több hátrányt, mint előnyt fog okozni.

Amint eldöntöttük, hogy kényelmesebb, átláthatóbb rendszert építünk ki a felhasználóknak, kezdjük egyből az oktatási anyagok, illetve demo hozzáférés tanulmányozásával.

Adminisztrációs modulokkal kezdjük a bevezetést:


Amit viszont egyből elkezdenék használni, az a kréta adminisztrációs moduljai, főleg az iktató modul. Ezeket javarészt az iskolatitkárok, igazgatók, helyettesek használják.
Elég szűk számú csoportról van szó. Ők lehetnek a tesztelői, bevezetői a rendszernek az adott intézménynél. Ez fontos, mivel a következő évben mikor a tanárok is elkezdik használni a rendszert, lesz már addigra tapasztalat. Felmerülő kérdésekre tudni fogják a választ.

Nagy előny, hogy személyes élményeiket át tudják adni a többieknek, így sokkal hitelesebbek lesznek a bevezetés során. Ha pedig nem tetszik a rendszer, még időben visszakozhatnak, vagy kérhetik a problémáik megoldását.

A kétlépcsős bevezetés további előnye, hogy az adminisztrációs modulokkal tesztelhetjük a saját internetünk, illetve a KRÉTA szervereinek gyorsaságát. Bevezetés előtt kipróbálhatjuk mennyit kell várni a rendszerre, vannak-e szolgáltatásban kiesések.

Akik nem szeretnének jövő év szeptemberéig várni, teszt üzemmel, akár párhuzamosan is a régi naplóval, vagy anélkül:) elkezdhetik a munkát a második vélévtől!

A féléves bevezetés hátránya, a többlet adminisztráció. Nagy előnye viszont, hogy nem iskolakezdésre időzítjük a bevezetést, amikor minden a feje tetején áll. Mindenkinek több ideje marad az új rendszert megtanulni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

BAOFENG Rádiók magyar használati utasítása és beállítása

Olvasd el a biztonsági és összeszerelési részt a cikk végén letölthető pdf-ben. Fontos, hogy ne tedd tönkre első bekapcsoláskor a készülékedet: Az antennát a felszerelése során ne a felső végénél fogva forgasd, hanem az alsó végét fogd a kezedbe. Ha külső antennát használsz a készülékhez bizonyosodj meg róla hogy az SWR értéke 1:1,5 körüli vagy alacsonyabb, mert különben az adó végtranzisztora tönkremegy. Az antennát ne tartsd a kezedben, ne csomagold be hogy elkerüld az adóvevő rendellenes működését. Soha ne kapcsold adásra a készüléket antenna nélkül. Mert tönkre megy:) Rádió részei antenna jelzőfény (elemlámpa) BE/KI kapcsoló és hangerőszabályozó gomb LCD kijelző CALL gomb Röviden rádió, hosszan riasztó vagy csörgető gomb MONI gomb röviden nyomva elemlámpa, hosszan pedig zajzár nyitás PTT (adás indítás) VFO/MR gomb ( frekvencia/csatorna mód) frekvencia szerint vagy csatorna szerint kereshetünk, ha már van beprogramozott csatorna jelzőled zöld adás vételeko

Magyar Telegram csoportok, csatornák

Talán találkoztak már a Telegrammal , majd legyintettetek, ez is olyan mint a többi (Instagram, WhatsApp, Viber, Messenger.) Elsőre én is így tettem, azt hittem sima üzenetküldésre jó. Amiben más, hogy nagyon jó kis közösségeket lehet építeni, jelenlegi maximum 100 000 fő. Egy közös nagy chat szobára hasonlít, ahova képeket, videókat fájlokat is lehet feltölteni. Sajnos nem minden csatornát lehet egyszerűen megtalálni, főleg nem kategorizált formában. Nemzetközi Telagram csoportokat, csatornákat sokkal könnyebb megtalálni, több is van belőlük. Magyar Telegram csoportokat, csatornákat viszont a számok törvénye miatt sokkal nehezebb volt eddig megtalálni. Kezd a nézelődést a következő oldallal: Magyar Telegram csoportok csatornák Telegram név: @magyargram Telegram hivatkozás (alkalmazás telepítése szükséges): https://t.me/magyargram Ha nem működne a hivatkozás, nem telepítetted még az alkalmazást! PC-re: letöltés Androidra:  letöltés Iphone-ra: letöltés Webe

Kétsávos VHF/UHF rádiózás kezdőknek

Több helyen felmerül az igénye a rádiós összeköttetéseknek. A régebbi kiforrottabb technológia, több mint 100 éves múltra tekint vissza. Viszont a mobil telefon mára már teljesen kiszorította az átlag felhasználók köréből. Aki nem kíváncsi a jogszabályi háttérre, ugorjon az amatőr rádiózás részhez! Következő előnyei vannak a mobiltelefonnal szemben: Ráadásul nem kell hozzá kiépített infrastruktúra, azaz a rádiókészülékek egymás között közvetlenül tudnak az éterben kommunikálni. (peer-to-peer) nincs felmerülő költsége a készülék vásárlása után egyszerre sok emberhez eljuthat az információ robusztusabb kialakítás miatt munkára, vagy sportolásra kívánóan alkalmas VOX funkcióval bébicsősznek is elmegy Általános ismeretek Rádióhullámok elhelyezkedése Rádiós körzetek Magyarországon és a világon a rádiózást, és a frekvenciákat jogszabályokban szabályozzák. Mivel bárki "beleszólhat" a másik beszélgetésébe, ezzel megzavarhatja a munkáját, vagy zavart okozh