A krétáról:
Örömmel hallottam, hogy egységesedik az oktatásnak az adminisztrációja a tanárok, diákok és adminisztrátorok részéről is. Egy rendszer mind felett. Ez a KRÉTA! Bízom benne hogy a felsorolt sok lehetőség idővel kiforrja magát, és egységesen lehet egy programmal végigtanítani, vagy végigtanulni az iskolás éveket.
Egy jó kis cikk leírja a rögös utat, ahogy a Kréta kiemelkedett a többi program közül. Akit érdekel olvassa el:)
Ami mellette szól (kis felsorolás a cikkből):
- Vezethető benne az órákkal kapcsolatos adminisztráció és a gyerekek hiányzásai, jegyei.
- Utóbbiakhoz a szülők is hozzáférhetnek egy online felületen.
- Kezeli a tanárok teljes munkaidő-elszámolását.
- Tartalmaz egy hitelesített iktató- és iratkezelő rendszert is: ugyanaz a Poszeidon nevű rendszer épül be modulként, amelyet maga a minisztérium is használ. Ebben a hivatalos iratokat automatikusan lehet hitelesíteni, iktatni, tárolni, nem kell ezeket kinyomtatni.
- Automatikusan követi a jogszabályváltozásokat.
- A rendszer értesítéseket küld, a tanároknak például a helyettesítésekről, a bukásra álló diákokról, a diákoknak meg ha mondjuk elmarad egy óra.
- Diákigazolvány is rendelhető a rendszeren keresztül.
- Mindezt a KLIK szerint modern kezelőfelületen lehet intézni.
- Jár hozzá online oktatóprogram, hogy mindenki megtanulhassa a kezelését.
- És ingyenes, mert a szoftver örökös licence az Emberi Erőforrások Minisztériumáé, és az üzemeltetést is központilag végzik (a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató szerverein). Az iskoláknak csak szólniuk kell, hogy használnák a rendszert, és néhány napon belül kapnak online hozzáférést.
Főbb moduljai:
- Adminisztrációs modul
- Elektronikus napló modul
- Elektronikus ellenőrző könyv modul
- dokumentumkészítő rendszer
- iktatórendszer
- fenntartói modul
- pénzügyi modul
A KRÉTA rendszer integráltan kapcsolódik:
- a Nemzeti Egységes Kártyarendszerhez (NEK)
- a Köznevelés Informatikai Rendszeréhez (KIR)
A valóságban:
Az e-napló valóságban fényévekkel megelőzi a közoktatást. Maga a napló moduljának működése veti fel számomra a legtöbb kérdést, mikor nagyon keveset költ az állam az oktatásra. OECD tagországai közül 33. helyen állunk a 39-ből, ha oktatásra fordított összegeket nézzük. (Sok esetben nincs pénz elromlott Wi-Fi, vagy switch megvásárlására.)
Ezért, jó ha a következő kérdéseket meg tudjuk válaszolni:
- Milyen gyors az internetünk, tapasztalunk-e jelenleg fennakadásokat miatta?
- Van-e megfelelő tartalék ezeknek az eszközöknek az év közbeni karbantartására?
- Jelenleg a testület használja-e a papír alapú naplókat óra szinten, vagy csak a nap végén könyvelik be a felegyzéseikből a jegyeket?
- Tanárok használnák-e saját telefonjaikat, táblagépüket a napló vezetésére?
- Van-e a tanároknak otthon megfelelő internetük?
- Tanáriban van-e elég gép a naplók kitöltéséhez?
- A kollégák elég tapasztaltak-e hasonló eszközök kezelésében, kell-e oktatásban részt venniük?
Ezekről a kérdésekről a bevezetést megelőzően mindenképpen konzultálnék az iskola informatikusával. Majd egy közös fórumon megvitatnám a tanárokkal is az ötletet. Tegyék fel kérdéseiket, kapjanak rá kielégítő választ.
Elég időt kell hagyni a képzésre, felmerülő kérdések megválaszolására. Különben az új rendszer több hátrányt, mint előnyt fog okozni.
Amint eldöntöttük, hogy kényelmesebb, átláthatóbb rendszert építünk ki a felhasználóknak, kezdjük egyből az oktatási anyagok, illetve demo hozzáférés tanulmányozásával.
Ingyenes oktatási anyagok állnak a tanárok és az adminisztrátorok részére.
Ráadásul a tananyagok elvégzése a pedagógusok számára 30 kreditpontot ér!
Ráadásul a tananyagok elvégzése a pedagógusok számára 30 kreditpontot ér!
Adminisztrációs modulokkal kezdjük a bevezetést:
Amit viszont egyből elkezdenék használni, az a kréta adminisztrációs moduljai, főleg az iktató modul. Ezeket javarészt az iskolatitkárok, igazgatók, helyettesek használják.
Elég szűk számú csoportról van szó. Ők lehetnek a tesztelői, bevezetői a rendszernek az adott intézménynél. Ez fontos, mivel a következő évben mikor a tanárok is elkezdik használni a rendszert, lesz már addigra tapasztalat. Felmerülő kérdésekre tudni fogják a választ.
Elég szűk számú csoportról van szó. Ők lehetnek a tesztelői, bevezetői a rendszernek az adott intézménynél. Ez fontos, mivel a következő évben mikor a tanárok is elkezdik használni a rendszert, lesz már addigra tapasztalat. Felmerülő kérdésekre tudni fogják a választ.
Nagy előny, hogy személyes élményeiket át tudják adni a többieknek, így sokkal hitelesebbek lesznek a bevezetés során. Ha pedig nem tetszik a rendszer, még időben visszakozhatnak, vagy kérhetik a problémáik megoldását.
A kétlépcsős bevezetés további előnye, hogy az adminisztrációs modulokkal tesztelhetjük a saját internetünk, illetve a KRÉTA szervereinek gyorsaságát. Bevezetés előtt kipróbálhatjuk mennyit kell várni a rendszerre, vannak-e szolgáltatásban kiesések.
Akik nem szeretnének jövő év szeptemberéig várni, teszt üzemmel, akár párhuzamosan is a régi naplóval, vagy anélkül:) elkezdhetik a munkát a második vélévtől!
A féléves bevezetés hátránya, a többlet adminisztráció. Nagy előnye viszont, hogy nem iskolakezdésre időzítjük a bevezetést, amikor minden a feje tetején áll. Mindenkinek több ideje marad az új rendszert megtanulni.
Akik nem szeretnének jövő év szeptemberéig várni, teszt üzemmel, akár párhuzamosan is a régi naplóval, vagy anélkül:) elkezdhetik a munkát a második vélévtől!
A féléves bevezetés hátránya, a többlet adminisztráció. Nagy előnye viszont, hogy nem iskolakezdésre időzítjük a bevezetést, amikor minden a feje tetején áll. Mindenkinek több ideje marad az új rendszert megtanulni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése