Aki vezet előbb vagy utóbb belefut egy alattomos mély kátyúba. Ilyenkor jön a bosszankodás, és a zsebünkbe nyúlás a kár mértékétől függően.
Rövid leírást szeretnék adni az ügyintézés menetéről ami már a helyszínen elkezdődik jó esetben.
A biztosító és az útkezelőnek ellentétesek az érdekei velünk szemben. Mi pénzt szeretnénk a kárunkért, ők meg szeretnék hárítani a felelősséget.
Ezt legegyszerűbben úthibák táblával meg is oldják. Ha kint van az úthibák tábla, nem számíthatunk sok jóra. Ha nincs, lehet esélyünk a kárunk megtérítéséére.
Alapszabály minél jobban dokumentálunk mindent annál nagyobb az esélye később a kártérítésünk megítélésére.
Belefutottunk a kátyúba, egy jó anyázás után a következő a sorrend:
Rövid leírást szeretnék adni az ügyintézés menetéről ami már a helyszínen elkezdődik jó esetben.
A biztosító és az útkezelőnek ellentétesek az érdekei velünk szemben. Mi pénzt szeretnénk a kárunkért, ők meg szeretnék hárítani a felelősséget.
Ezt legegyszerűbben úthibák táblával meg is oldják. Ha kint van az úthibák tábla, nem számíthatunk sok jóra. Ha nincs, lehet esélyünk a kárunk megtérítéséére.
Alapszabály minél jobban dokumentálunk mindent annál nagyobb az esélye később a kártérítésünk megítélésére.
Belefutottunk a kátyúba, egy jó anyázás után a következő a sorrend:
- Lehúzódunk az út szélére, ha közelben van pihenő vagy szerelésre alkalmas hely akkor addig elmegyünk. Ha kiszökött a gumiból a levegő azonnal le kell cserélni. Elég pár 10m-t és az abroncsban a szálak megszakadnak, a gumi használhatatlanná válik.
- Mellény fel, háromszög ki, vészjelző ki!
- Hívjuk a 112 vagy a 107-et és jelentsük be helyünket állapotunkat.
- Ha alkalmas a hely és az idő cseréljük le a kereket, amennyiben az megoldja a problémát, ha nem sajnos trailert kell hívnunk. (Csavar meglazít, emelési hely megkeres, autó megemel, csavar leszed, kerék kicserél, csavar vissza, kocsi leenged, csavar meghúz lábbal is ér)
- Mire kiérnek a rendőrök jó esetben le is cseréltük a kereket, a sérült részeket le fogják fényképezni, nem érdemes visszapakolni addig.
- Szokásos szonda, okmányok ellenőrzése után elkezdik az eset feltárását, lefényképezi a sérült alkatrészeket.
- A járőrrel a helyszínre kell menni, megmutatni a gödröt, amibe belefutottunk itt már előkerül a baleseti centi. Itt mi is mindent fényképezzünk, mivel a járőr fényképeit nem adhatja ki nekünk később sem.
- A helyszínelő felveszi a jegyzőkönyvet. A jegyzőkönyvben mindenképpen szerepeljen, hogy az adott útszakaszon nem volt úthibát jelző tábla. Legszerencsésebb ha már a jegyzőkönyvből van a helyszínen egy példányunk, akkor nem kell megvárni, míg azt a rendőrség kiküldi (1-2 hét). Érdemes elkérni a helyszínelő nevét, később rá tudunk hivatkozni, ha valami nem stimmelne. Könnyes búcsú, majd hazatipegünk max 80km/h-val:)
Majd jöhet az ügyintézés:
- Saját biztosítóval/casco/das konzultálás
- Illetékes megyei RFK-tól baleseti jegyzőkönyvet el kell kérni "Biztosító felé történő kárügyintézés" címen. Itt meg kell adni:
- név
- rendszám
- baleset időpontja
- Az út fenntartója felé jeleznünk kell kárigényünket. Itt érdemes tárgyilagosságra szorítkozni. Telefonos beszélgetés során készítsünk hangfelvételt! Közútkezelőnél nem rögzítik a telefonhívásokat, így hivatkozni sem tudunk a beszélgetésekre.
Emailes levelezésnél das/ügyvédünket már az első levéltől becsatolni, így hamarabb kézhez kerül a szakvélemény. Illetékesek:
- Lakott területen: Illetékes Önkormi
- Lakott területen kívül: http://internet.kozut.hu/Lapok/karesemeny.aspx
- Autópályán: http://autopalya.hu/customer_services/index
- BKK: http://www.bkk.hu/karugyintezes/
- Bejelentés után szépen meg kell várni a Jogalap elismerését az út fenntartója felől. Addig bármit is csinálunk, nem bízhatunk benne, hogy kifizetik a kárunkat. A jogalap elismerése 2-3 hét ha rendesen rugdossuk őket és fenyegetőzünk, ellenkező esetben több idő.
A jogalap elismeréséhez kikérik a rendőrségtől a baleseti jegyzőkönyvet, majd ők is megvizsgálják a helyszínt. Ha megvan a jogalap, már örülhetünk:) - Már az első alkalommal ragaszkodjunk kárszakértő kirendeléséről, különben ezzel tovább 2-3 héttel nyújtják az ügyintézés idejét. Várjuk meg a kárszakértőt, addig nem szabad az autót módosítani. Jó esetben csere felni/gumival tudjuk tovább használni az autót.
- Miután a kárszakértő megvizsgálta az autónkat kérhetünk időpontot a szakszervizbe. A kárszakértő által felírt ellenőrzéseket érdemes csak elvégeztetni. (Lézeres futóműállítás, sérült részekre ajánlatot érdemes kérni a szerviztől). Ha az ellenőrzés során újabb hibák látnak napvilágot, pót szemlét kell kérnünk. Mindig csak annyit ismernek el, amennyit a kárszakértő már dokumentál.
- Minden lépésről küldjünk emailt az útkezelő illetékes kollégájának (ide is csatoljuk be a das/ügyvédünket)
- Amennyiben a jogalapot elismerik, és elküldtük nekik a várható költségeket, akkor a kár töredékét hajlandóak egyből kifizetni nekem ez 50 000Ft körül volt. Rajtunk áll megelégszünk vele, vagy követeljük rajtuk polgári peres eljárás alatt az egész összeget.
- Én nem elégedtem meg vele, az összeget vitattam, illetve panaszt nyújtottam be lassú ügyintézés miatt.
- Végül sikerült kiverni belőlük összesen 78 000Ft-ot
Fontos megjegyzések és tanulságok:
- Jogalap elismertetése a legnehezebb dolog. Perek nagy része itt bukik el, nem szabad semmilyen ügyintézési hibát elkövetnünk. Jogalapot egyértelműen el kell ismertetni az útkezelővel. Amint azt írásban megküldik, nyert ügyünk van. Ez több hónapot is igénybe vehet.
- Az útkezelőnek általában nincs minőségbiztosítási rendszere, hívásokat nem rögzítik, nekünk kell bizonyítani minden részletet. Az összes hívást rögzítsünk telefonunkkal! Nekem többször kerültek ellentmondásba saját magukkal, majd tagadták a korábbi kéréseiket, kijelentéseiket, amit ha megfogadok, semmilyen pénzt nem kaptam volna vissza. (Középkorban és közpénzből élnek.)
- Az útkezelőnek nincsen saját kárszakértője. Magyarországi biztosító társaságokkal áll szerződésben és az ő kárszakértőik intézik az ügyeiket.
- Az útkezelőnek nincsen biztosítása, a károk kifizetésére minden évben egy megadott összeget különítenek el. (Érdekesség, hasonló alapon a honvédségi járműveken sincs biztosítás, a rendőr autókon meg casco nincs:) Ezért a kifizetések nehézkesek, minden esetben. Továbbá a kis összegű károkat, nekik kell kifizetni az önrészük miatt, ezért érdekük nem fizetni!
- Az ügyintézés sok időt elvesz, érdemes erre valakit kiszemelni, és adni 10-20 000ft-ot hogy helyettünk levelezzen és telefonáljon az illetékesekkel:)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése