Ugrás a fő tartalomra

Lágyék sérv (egy napos műtét) beszámoló

Én a személyes tapasztalatokat írnám le, mert neten böngészve sok hasonló oldalt lehet találni, ami elmagyarázza a dolgokat orvosi szemmel.

Mi a sérv?
http://www.arsmedica.hu/servmutet-serv-mutetek-legyekserv-mutetek-lagyekserv-kezelese-tunetei-arak-kepek.html
http://www.miniplasztika.hu/serv.html


Sérvet tapintásos úton lehet diagnosztizálni, köhögést kell imitálni, és ha hasfalon nyomás hatására kitapintható lágy dudort veszünk észre, akkor valószínű sérvet kaptunk. Érdemes foglalkozni vele, mert kizáródás esetén az adott szövetrész elhal, és vérmérgezést okoz. (nekem több mint hat éve volt, nem volt nagy és vissza lehetett nyomni:) ettől én nem tartottam, de lehet kellett volna)

Hogy menjünk orvoshoz Magyarországon? Tudjuk hogy orvos hiány van, ezért nem ritka akár 3/4 éves várakozás sem.

Háziorvoshoz nem érdemes menni, maximum annyit mond keressük fel a sebészetet.

Sebészeten is többször jártam,  általában azokkal a betegekkel foglalkoznak java részt, akiknek már folyamatban van az ellátásuk, új betegek mindenki után következnek. Sorra kerültem, megvizsgáltak, megállapították, hogy sérv, és mondták keressek sebészt, lehetőség szerint az ismerősi körömben. Mondom ok nem ismerek senkit, kezelők nem fognak sebészt ajánlani mert nem etikus...

Szóval aki nem akarja ezt végigjárni, itt kezdi az olvasást:) és a keresést.
Valahonnan föld alól is, ismerősnek ismerőse, ismerőse révén találni kell egy sebészt. (találtam, csak nem gondoltam így kell kezdeni)
Ő majd megmondja hogy menünk ide és ide, és onnantól fogva sokkal könnyebben mennek a dolgok.
Ugyanott kellett várakoznom ahol első alkalommal, csak most tudtam a nevet:), és szezám tárulj megkaptam a beutalókat mindenhova.


Ahova el kellett menni:

  • labor (vércsoport, és vérkép elemzésre)
  • háziorvoshoz (belgyógyászati jelentésért)
  • altató orvoshoz (konzultációra)
Röviden ennyi volt az előkészület, utána már csak várakozni kell a műtét időpontig.

A műtét előtt nem érdemes 12 órával enni. Inni szerintem normálisan, műtét napján már azt sem.
Borotválkozás az adott területen, egészen köldök magasságig, és tested szimmetria tengelyéig (ha biztosra akarsz menni jó oldalon műtsenek meg:) ezt lehetőleg aznap reggel vagy minél közelebb a műtéthez.
Ha ezt elmulasztod majd ott megteszik:) (doki azt fogja mondani majd ők megcsinálják, mert minél közelebb van a műtéthez annál jobb)
Amit vigyél:
  • WC-papír
  • folyékony szappan
  • fogkrém-fogkefe (ha nem csak egy napra mennél)
  • papucs
  • törölköző (ha több nap ismét)
  • zsebpénz a hazaútra (bármi szívás lehet, nem szeretek kórházba ragadni)
  • könyv, vagy rádió (ha nem akarsz magadra ennyi időt sem szánni)
  • tea, babapiskóta, műtét utánra (de majd úgy is adnak amikor már ehetsz)
Amit ne vigyél:
  • ékszer, óra minek.....
  • rostos és szénsavas üdítők (felfújnak, és reped a sérved megint)
  • hüvelyesekből készített ételek, vagy olyan ételek amelyek felfújnak
  • minden felesleges cókmók amit majd haza kell cipelned felmetszett hassal
Műtét utánra is gondolj, mikor hazaérkezel, hogy ne akkor kelljen mozognod: 
  • be lehet vásárolni mindenféle teljes kiőrlésű gabonabuci, pehely, kétszersült, és minden olyan étel amit székrekedés, vagy nehéz székelésre szoktak javasolni.
  • ha nem szereted akkor is egy kis kávé csodákra képes:)
  • víz, tea
  • megvetett ágy közeli wc-vel
  • Mepore tapasz átlagos sérvre 15cm (4 emberből 3 ilyet kapott), nagyobb sérv esetén 20cm vagy nagyobb
Nekem ezeket kis családom adta, nem kellett rá figyelnem, és utólag belátva nagyon hasznos és praktikus, kedves volt, köszönöm nekik!

Szóval ott vagy:) becsekkolsz, megmutatják az ágyadat, lepakolsz, elmondják mi vár rád, csak lágy türelmes. Foglald el magad. Infúzió előtt mindenképpen menj el WC-re, utána nehezebb lesz:)

Műtét előtt bekötik az infúziót, összesen én 3-at kaptam, számold, mert megkérdezik tőled.
Alapszabály figyelj  magadra!
Az infúziótól mindenki parázott hogy buborék van benne, nem kell. Attól sem kell ha elfogy, mert nem megy beléd a levegő:) ki van találva. Bizony mondom néktek az infúzió az óvszer mellett a legnagyobb találmány!
Infúzió alatt jön a borotválkozás, vagy kimarad, ha tettél róla. 
Vagy kapsz vagy nem bátorság bogyit. (én nem kaptam)

Műtőorvossal egy kis beszélgetés, elmondja hogy fog zajlani a műtét, megkérdezi, rakjanak-e be hálót.
Az esetek 95%-ban használnak manapság, hamarabb épül fel az ember, és a kiújulás veszélye is sokkal kisebb. Nekem ellenérzésem volt a hálóval kapcsolatban, azt mondták semmit sem fogok érezni belőle, nem tapintható. Csak egy hátrány van, ha az immunrendszer nem tudja kiölni a pórusaiba telepedő baktériumokat, akkor ki kell venni. A sok jó érv miatt mellette döntöttem. Azóta rátaláltam részlegesen felszívódó sérvháló fogalmára, azzal lehet jobban jártam volna.

Ha lefolyt 2 infúzió már visznek is a műtőbe.

Odafele, szerintem minden műtétre igaz azért szó mi szó jobb kibékülni lélekben mindenkivel, plusz kitűzni valami kedves célt amit műtét után meg fogsz valósítani:)

Megkérdezik milyen bódítást szeretnél. Két lehetőség:
Altatás: műtét után kis bódultság, lehet mozogni stb.
Gerinc érzéstelenítés: műtét után 24 óráig mozdulatlan fekvés, fej emelése tilos, csak jobbra balra lehet nézni.

Én ezt választottam, mert ezt javasolták az orvosok. Tehát műtét alatt éber voltam.
Szóval átraknak a műtőasztalra, ami ha nem is látszik egy menő csili-villi 25 misis ketyeró.

Mindenki nagyon rendes volt, bekötötték az EKG-t is innentől kezdve már hallani lehetett hogy izgulok:) felülve, kicsit előre dőlve megkaptam az első helyi érzéstelenítést a hátamba kb vese magasságba. Majd utána jött a gerincbe, kis villanást éreztem a jobb lábamba, azt mondták normális, mondjuk utólagosan belegondolva, az nem annyira megnyugtató.
Az érzéstelenítő vége a hátamon landolt, a fröccsenését még éreztem...
Elegendő volt bennem úgy vélték, szerencsére nem kellett újra megbökni.
De a szer csak nem hatott, kaptam egy kis hintáztatást, majd csípőmozgatást, hogy jobban terüljön.
Közben alkoholos vattával törölgettek, és kérdezték, hogy mennyire érzem a hideget. (fájdalmat nem de húzó nyomó érzéseket lehet érezni) Amikorra nem tudtam megállapítani az érzéstelenítés helyén hogy hideg elkezdték a műtétet.
Kis paraván, hogy semmit se lássak, majd feltártak. Nem fájt, de éreztem hogy matatna, azért valljuk be nem volt kellemes érzés. mondták kapni fogok nyugtatót, lehet elalszom....:) lehet. Szerintem biztos volt, 3másodpercen belül kiütöttek, és csak arra emlékszem amikor visszatoltak műtét után a helyemre, és lepacsiztam félálomba a nővérrel:D.
Valljuk be humánusabb az altatás, azért másfél órán át hallgatni hogy vagdossák az embert nem valami kellemes élmény. Szóval rendik voltak a plusz altatásért! Ha így is úgy is elaltatják az embert azért elgondolkodtató, mennyi értelme van a gerincet pisztergálni.
Nincs mit szépíteni, az első éjszaka a legszarabb. Behozták a kacsát, aki nem pisil reggelig annak katéter jelmondattal. Kaptunk egy nehezéket a vágott sebre, egy kispárnát a mogyorók alá és vártuk félálomba hogy teljen az idő. Éjszaka nem sokat aludtam, meg utána sem, minden mozdulat fájt.
A nehezék volt a legrosszabb, valamikor hajnalban lett elegem belőle (több mint 12 óráig volt rajtam).
Aztán arra gyúrtunk, hogy fel tudjunk ülni az ágyba, majd felkelni. Érezhető volt hogy ha valaki valamit elkezdett, és eljutott mondjuk a felölésig, akkor arról a többi sem akart lemaradni, és ő is eljutott addig. Ezért is jó ha egyforma betegségeket egyszerre látnak el(négyünket műtöttek ugyanazzal egyszerre) , látja az ember hogy a másik hogy gyógyul, és előre viszi segít neki
Eljött a reggel, és a reggeli ideje, már ideje volt mert elég éhes voltam. Kis babapiskóta és tea.
Szokásos vizsgálatok, reggeli kézfogás viziten az osztályvezető orvossal. Szép gesztus volt tőle.
Reggelre múlt el a hatása az érzéstelenítőnek. Addig esélyem se volt brunyálni. Legtovább pont "ott" hat a szer. Kérdezték ki nem pisilt, jelentkeztem ááá hát nem volt valami megnyugtató. Kikísért a nővér a WC-be kis csap mgenyitás aztán jött a vízesés:)
(Nem gondoltam ilyen fárasztó blogot írni.)
10-11 felé már császkáltunk óvatosan a folyosón. Elérkezett az ebéd, krumpli püré és valami leves volt. Megettem hogy nagyra nőjek.
Délután 1 felé kivetettük a kanült a kezünkből. Elkértük a zárójelentést, aztán lehetett haza menni.

Otthon azért könnyebb volt. Helyes étrenddel (ne legyen szorulás), a vicces dolgok félrerakásával, és a köhögés tüsszentés mellékelésével, zajlott a gyógyulás.
Amire nagyon vigyázni kell, ne nyelj semmit félre, mert annak a köhögését nem tudod visszafojtani.
Erőltetésnél meg kell fogni, nyomni a sebet nehogy repedjen.

Első hét kb túlnyomó részt az ágyban. Nem ugrál az ember, meg jól esik a fekvés. 3 nap után lehet zuhanyozni, hogy a sebet víz ne érje. Szex is ebbe a kategóriába esik:)
Második hét közepe felé, már kezd a napi teendőin járni az ember esze, ez már a biztos gyógyulás jele:), szép lassan biztosan már sétál az ember. Sétához szépen fokozatosan kell hozzászokni, eleinte óránként 10 perc, majd egyre több. 10 nap múlva varratszedés, ekkor már egész jól megy a séta, de vigyázni kell, ne erőltessük túl magunkat.
Varratszedésnek azért is örültem, mert a csomó egyik vége belenőtt a húsomba, és minden mozdulatra, mintha megszúrtak volna... Innentől még gyorsabb a gyógyulás.

Harmadik hetet otthon aktívan töltöttem már. Olvasás, netezés stb:) Pontosan 3 teljes hetet töltöttem otthon. Táppénzen 6 hétig tarthattak volna minden egyéb indok nélkül. Aki fizikai munkát csinál célszerű kihasználni.
Pontosan a negyedik hét kezdetén munkába is álltam. Ekkor max 5kg-ot lehet emelni.
Vezetni is ettől fogva ajánlott. A nagyobb zöttyenéseket azért még érzi az ember.

Ötödik hét reggelén elérkezett a bűvös 10kg-os határ. Néha mikor rosszul mozdulok, még érzem hogy szúr valami, gondolom a háló irritál.

Hatodik hét 15kg. Semmi extrát nem tapasztaltam, a mozgás természetes. Ezen a héten kezdtem el óvatosan tornászni:)

Hetedik hét teljes terhelés, de szerintem itt is álljon az a szabály mindenki magára vigyázzon!

Fél év múlva, mindent rendben, viszont vannak olyan mozdulatok amikor érzem a hálót, hogy benn van.
Szóval a technológia nem tökéletes, legközelebb a háló nélkülire voksolnék..

Végezetül érdemes körbe nézni, állítólag a félig felszívódó háló mostanában a menő:)

Frissítés: 2015 decembere
Minden rendben van, hálót nem érzem, már csak a műtét hege emlékeztet a műtétről.
Laparoszkópos műtétnél a gyógyulási idő töredéke, hamarabban is terhelhető. Amennyiben ilyen műtétet szeretnénk hivatkozunk a sportolásra, aktív életünkre. És keressünk olyan orvost, aki így végzi el a műtétet.

Megjegyzések

  1. Koszonom, jot tett az info. Meg nem nyugodtam, de akkor is hasznalt.

    VálaszTörlés
  2. Hasznos a cikk. Nekem 2 napja volt ilyen műtétem. Pár dolgot jobb lett volna már előbb tudnom.

    VálaszTörlés
  3. Válaszok
    1. Nem fizettem, csokit vittem a végén a nővéreknek.

      Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Nekem lassan 2 hónapja volt a műtétem, szintén felvágós/hálós. Jól jött az infó előtte. A hálót nem érzem alapjáraton, de komolyabb terhelésnél, amikor megfeszül a has azért még bőven, és akkor utána kényelmetlen érzése támad az embernek. Szóval csak óvatosan, mindenkinek. A szerzőnek meg köszi a segítséget! :)

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Nekem 12 napja volt műtve a sexre azt mondták 5 hét de a jobb herém még mindig érzékeny és nagyobb a balnál ezt sem tudom normális e? Már a séta jobb de többnyire fekszek... Ha valaki tud valami infot a herékről ez normális e kérem jelezze!

    VálaszTörlés
  8. Köszi szépen, nagyon sokat segítettél, bár a műtét utáni diéta, mit ehetünk mit ne, is legalább ugyanilyen fontos, bár erről egy másik oldalon épp az imént tájékozódtam..
    Itt fekszem amúgy a Szent Imrében, holnap reggel műtenek laporoszkópos eljárással lágyéksérvvel. (2018.10.11)
    Üdv:
    Tamás (41 éves)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tamás! Megvolt a műtét? Tapasztalatok?

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

BAOFENG Rádiók magyar használati utasítása és beállítása

Olvasd el a biztonsági és összeszerelési részt a cikk végén letölthető pdf-ben. Fontos, hogy ne tedd tönkre első bekapcsoláskor a készülékedet: Az antennát a felszerelése során ne a felső végénél fogva forgasd, hanem az alsó végét fogd a kezedbe. Ha külső antennát használsz a készülékhez bizonyosodj meg róla hogy az SWR értéke 1:1,5 körüli vagy alacsonyabb, mert különben az adó végtranzisztora tönkremegy. Az antennát ne tartsd a kezedben, ne csomagold be hogy elkerüld az adóvevő rendellenes működését. Soha ne kapcsold adásra a készüléket antenna nélkül. Mert tönkre megy:) Rádió részei antenna jelzőfény (elemlámpa) BE/KI kapcsoló és hangerőszabályozó gomb LCD kijelző CALL gomb Röviden rádió, hosszan riasztó vagy csörgető gomb MONI gomb röviden nyomva elemlámpa, hosszan pedig zajzár nyitás PTT (adás indítás) VFO/MR gomb ( frekvencia/csatorna mód) frekvencia szerint vagy csatorna szerint kereshetünk, ha már van beprogramozott csatorna jelzőled zöld adás vételeko

Magyar Telegram csoportok, csatornák

Talán találkoztak már a Telegrammal , majd legyintettetek, ez is olyan mint a többi (Instagram, WhatsApp, Viber, Messenger.) Elsőre én is így tettem, azt hittem sima üzenetküldésre jó. Amiben más, hogy nagyon jó kis közösségeket lehet építeni, jelenlegi maximum 100 000 fő. Egy közös nagy chat szobára hasonlít, ahova képeket, videókat fájlokat is lehet feltölteni. Sajnos nem minden csatornát lehet egyszerűen megtalálni, főleg nem kategorizált formában. Nemzetközi Telagram csoportokat, csatornákat sokkal könnyebb megtalálni, több is van belőlük. Magyar Telegram csoportokat, csatornákat viszont a számok törvénye miatt sokkal nehezebb volt eddig megtalálni. Kezd a nézelődést a következő oldallal: Magyar Telegram csoportok csatornák Telegram név: @magyargram Telegram hivatkozás (alkalmazás telepítése szükséges): https://t.me/magyargram Ha nem működne a hivatkozás, nem telepítetted még az alkalmazást! PC-re: letöltés Androidra:  letöltés Iphone-ra: letöltés Webe

Kétsávos VHF/UHF rádiózás kezdőknek

Több helyen felmerül az igénye a rádiós összeköttetéseknek. A régebbi kiforrottabb technológia, több mint 100 éves múltra tekint vissza. Viszont a mobil telefon mára már teljesen kiszorította az átlag felhasználók köréből. Aki nem kíváncsi a jogszabályi háttérre, ugorjon az amatőr rádiózás részhez! Következő előnyei vannak a mobiltelefonnal szemben: Ráadásul nem kell hozzá kiépített infrastruktúra, azaz a rádiókészülékek egymás között közvetlenül tudnak az éterben kommunikálni. (peer-to-peer) nincs felmerülő költsége a készülék vásárlása után egyszerre sok emberhez eljuthat az információ robusztusabb kialakítás miatt munkára, vagy sportolásra kívánóan alkalmas VOX funkcióval bébicsősznek is elmegy Általános ismeretek Rádióhullámok elhelyezkedése Rádiós körzetek Magyarországon és a világon a rádiózást, és a frekvenciákat jogszabályokban szabályozzák. Mivel bárki "beleszólhat" a másik beszélgetésébe, ezzel megzavarhatja a munkáját, vagy zavart okozh